Et integreret kommunikationskoncept, der manifesterer Aalborg Akvavit som danskernes foretrukne akvavit. Et koncept, der løfter både brandpositionering og salg via PR, influencer marketing, SoMe og design.
Reach på mere end
KAMPAGNE ROI
Aalborg Akvavit er essencen af dansk kulturarv. Siden 1846 er den lille godbid i det lille glas blevet nydt af danskerne og blev tidligt en fast del af den traditionelle dansk frokost. Men Aalborg Akvavit har fået flere konkurrenter, og danskernes mad- og snapsevaner har ændret sig.
Det gjorde vi noget ved, da vi udviklede konceptet ‘Smagen af Danmark’.
For Aalborg Akvavit er ikke kun smag for det enkle, det er helt enkelt også smagen af Danmark!
Ved at sætte fokus på det lokale satte vi Aalborg akvavit på hele danmarkskortet
Strategien var enkel. Med troværdig og nærværende kommunikation ville vi nå ud i hele landet og helt ind i de danske hjem. Derfor blev PR og Influencer Marketing valgt som spydspidser i en kampagne, hvor bornholmere, fynboer, jyder, sjællændere, københavnere og lollikker var med til at skabe resultaterne.
Vi byggede en kommunikativ bro mellem PR og nøje udvalgte regionalt forankrede mad-influencere, hvorefter vi satte kampagnen fri ved at stille dem spørgsmålet:
HVAD ER SMAGEN AF DANMARK?
Total influencer reach +1.300.000
Influencerne elskede kampagnen og kvitterede med 182 procent ekstra og gratis content
28 procent højere reach end forudsagt via vores professionelle vurderingsredskab
Samtalen med og mellem influencerne og deres følgere var både engageret, nærværende, passioneret og finurlig. Aalborg Akvavit blev nydt, smagt på og introduceret til nye retter.
Smagen af Danmark blev fortolket forskelligt i hele landet og bød på f.eks: Den vestjyske hotdog Bornholmsk sildesalat a la sol over Gudhjem Nordjysk overdådig kartoffelmad Midtjyske trøfler med snaps Sandwich med fysk rygeostsalat og Københavnerstang med Aalborg Fad … og mange andre lækkerier
Fra influencer content til massiv
pressedækning i hele Danmark
Influencerne og deres fortolkning af Smagen af Danmark var vores afsæt for at skabe både regional og lokal presseomtale af Aalborg Akvavit i hele Danmark. Både influencere, redaktører og læsere af magasiner og dagblade fik smag for Aalborg Akvavit.
Mere end 175 presseomtaler
kernebudskaber med i +95 procent af omtalerne
Vi nåede ud til mere end 1.400.000 læsere
Fra digitalt til analogt
Opskrifter og opfordringer blev postet og delt, og kampagnen kulminerede i en limited edition bogudgivelse med opskrifter, indsigter om Danmark samt historier om og gode råd til, hvordan man nyder sin Aalborg Akvavit.
Social media reach: 11.000.000
Organic reach: 700.000
Paid social CPM: 38,31 kr.
Fra Macro til Micro
Snaps bør nydes til mad. Når man hilser, nipper og nyder snapsen fremhæves ikke kun snapsens smag men også madens nuancer. Det skulle vi lære danskerne. Derfor opfandt vi den enkle læresætning: ‘Spis, nip og nyd’
Sammen med 30 microinfluencers fra hele landet satte vi fokus på snapsens drikke-ritual. Det blev til 9 posts og 31 stories, med en samlet reach på 21.899 og et engagement på 1437.