Augmented Reality øger forbruger involvering for brands

ARGUMENTED REALITY BRINGER DEN VIRKELIGE VERDEN IND

Augmented Reality (AR)  får relationen mellem virkelighed og digital virkelighed til at tage sig ud på en ny måde. Den digitale verden fungerer ikke længere kun som et tillæg til den virkelighed, vi går rundt i hver dag. Den digitale verden har forladt det lukkede rum bag vores skærme, og trækker nu verden, og dermed også kunderne, ind i sig. Det er en sammensmeltning, hvor interaktion mellem kunder, brands og virksomheder har helt nye muligheder og vilkår, og hvor Augmented Reality øger forbrugerens engagement time.

Engagement time er kort fortalt den tid, en forbruger tilbringer med et brand. Det er den tid, der bruges på at se en video eller læse et opslag, altså forbrugerens frivillige tidsforbrug på dit brands markedsføring. Det vigtigste formål med øge engagement time er den emotionelle forbindelse, der skabes mellem forbruger og brand. Vi ved, at positive oplevelser og associationer bliver hos forbrugeren længe efter kontakten. Engagement time genererer loyalitet og forbedrer dit brands position hos forbrugeren. 

AUGMENTED REALITY VINDER FORBRUGERNES TID, FORDI DET ER SOCIALT INVOLVERENDE

Med AR ser vi en udvikling fra den kendte ’digital storefront’, hvor kunder handler i web-butikker, til ’virtual storefront’, hvor kunderne kan få en langt mere virkelighedsnær købsoplevelse på nettet. Internationalt er brugen af Augmented Reality rigtig godt i gang, og herhjemme står vi på tærsklen til gennembruddet.

Augmented Reality bringer forbrugere ind i et kontrolleret miljø. Dér kan den oplevelse og det budskab, vi som afsender af et produkt eller en ydelse ønsker at efterlade kunden med, komme stærkere igennem. Jo længere tid, kunder frivilligt tilbringer med vores brand, jo bedre lagrer oplevelsen og budskabet sig hos kunden. Og spørger du os, er Augmented Reality dén feature, der kommer til at give forbrugere lyst til at bruge tid med dit brand i den sammensmeltede virkelighed mellem den reale og den digitale verden.

Hvad enten forbrugeren kan prøve dit produkt i Augmented Reality; fx se sig selv med nye briller på, se en ny sofa placeret i sin stue, eller ligefrem træde ind i en drømmeverden af hvide sandstrande og høj sol og opleve feriestemningen, inden de køber rejsen, så giver AR en helt anden vægt og en lystbetonet adfærd i forbrugerens kontakt med dit brand.

Vi ved, hvor travlt forbrugere har, og hvor svært det er at fastholde dem i passiv markedsføring, der gerne vil gøre indtryk. Sekunder i en scrollen eller en hurtig scanning af en video efterlader et overfladisk indtryk – og ofte ingen eller ringe aftryk i adfærden. AR åbner en verden, som engagerer ved at underholde og informere på forbrugerens egne præmisser – derfor øger forbrugerne frivilligt deres tidsforbrug i det rum.

TRE GODE GRUNDE TIL AT BRUGE AUGMENTED REALITY OG ØGE ENGAGEMENT TIME:

  1. AR er socialt involverende. Indhold, der involverer socialt, øger engagement time.
  2. AR er øjeblikkeligt brugerorienteret og kræver ikke opt-ins, fx log-in, brugernavn, sign-ups. Forbrugeren slipper for kedeligt tidsforbrug inden de kommer frem til sjov og god tid med brandet.
  3. AR inviterer brugeren til aktiv deltagelse og direkte kontakt med brandets univers og løfter ikke bare brandets logo. Det giver øget engagement time.

Hvis du vil læse mere om AR, så tjek vores andre blogindlæg  her eller her. Du kan også se vores case for Nordea, hvor vi aktiverer AR via Facebook. (hvis du scroller ned i casen, kan du se eksempler på AR).

Prøv AR her:

– med Snapchat:

Åbn Snapchat og fokuser på koden med kameraet. Åbn portalen og gå frem med telefonen, så du går ind i billedet

– med Facebook

Fokuser på koden med kameraet og accepter anmodningen. Se dig omkring inde i billedet

Augmented Reality. Essencius Blog. Maj 2019.

Share This Article