På trods af at influencer marketing er blevet en del af hverdagen på de sociale medier, så er det stadig et område, som mange, især virksomheder, har svært ved at finde rundt i. For hvor går grænsen mellem at anbefale et produkt, man er fan af og til at skulle markere sin omtale som reklame? Læs med her og bliv skarp på reglerne for influencer marketing, og hvordan man tydeligt og lovmæssigt korrekt markerer reklame på de sociale medier.
Det har altid været forbudt at lave skjult reklame. Men d. 25. april 2017 blev der vedtaget en ny markedsføringslov, som strammede op på kravene til, hvordan man markerer reklamer på de sociale medier.
Hvis en god ven anbefaler dig et produkt, som han/hun selv har købt og er glad for, er det så en reklame – eller hvad? Hvor går grænsen mellem venskabelig anbefaling og en kommerciel reklame?
Forbrugerombudsmanden definerer følgende som reklame:
Det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan man viser, at noget er reklame og gøre det tydeligt, når man arbejder med influencer marketing for ellers kan både du, influenceren og bureauet, du arbejder med, risikere at komme i klemme og på kant med markedsføringsloven. Skjult reklame er nemlig forbudt og det fremgår også af selve markedsføringsloven §6, stk. 4:
”En erhvervsdrivende skal klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. § 8 finder tilsvarende anvendelse.”
Man skal være opmærksom på sin markering af reklame, hvad end det er tekst, billede, video, forskellige platforme, affiliate links eller gaver.
Tekst, billede og video: Det skal fremgå tydeligt i en overskrift eller i en beskrivelse/tekst til en video eller et billede, at det er reklame. Forbrugerombudsmanden anbefaler, at du bruger termen ”annonce” eller ”reklame”. Det er fx ikke nok at skrive “spons” eller #ad.
Affiliate links/reklamelinks: Ved affiliate links/reklamelinks skal det også markeres tydeligt som reklame. Forbrugerombudsmanden anbefaler termen ”reklamelink” eller ”annoncelink”. Dette skal skrives oven over eller i direkte forlængelse af reklamelinket.
Gave: Hvis du har sendt en influencer en gave og han/hun forhåbentlig vælger, at dele den på sin platform, så skal det markeres med ”jeg har fået produktet i gave”, ”jeg har fået produktet gratis” eller ”modtaget i gave”.
Her ses et eksempel på et betalt influencer marketing samarbejde mellem Driscoll’s Danmark og Frederikke Wærens.
Sund fornuft og klar kommunikation: I virkeligheden handler det om sund fornuft og klar kommunikation. Som tidligere beskrevet, kan det være svært at finde grænsen mellem en influencer og en person, som blot har mange følgere på de sociale medier. Det betyder f.eks., at hvis du sender en gave til en influencer, så er det altid en god idé at vedlægge et kort, hvor du minder om, at det skal markeres som reklame, hvis de ønsker at poste det på en/flere af deres platforme.
Lav en kontrakt: Det er altid en god idé at udforme en kontrakt mellem din virksomhed og de influencere, du vil samarbejde med. Herved mindsker du risikoen for at de ikke deklarerer deres indhold som reklame, og dermed minimerer du risikoen for at blive stillet til ansvar for eventuelle brud på markedsføringsloven.
Skærpede regler når det gælder børn og unge: Til sidst, så er det vigtigt at gøre opmærksom på, at der er skærpede markedsføringsregler, når det gælder børn og unge. Et eksempel på dette er alkohol. Man må ikke bruge influencere til at markedsføre alkohol, hvis de primært henvender sig til unge under 25.
Hvis du ønsker at blive klogere på, hvordan man laver lovlig markedsføring, så er her to gode links til videre læsning:
Forbrugerombudsmanden har lavet en guide til influencere om, hvordan man undgår skjult reklame. Den er letlæst og giver en god forståelse for, hvordan man tydeligt markerer, at en omtale er en reklame.
Hvis du vil undgå nogen tvivl, så er det markedsføringsloven kapitel to, du skal have fat i.
Du kan læse mere om, hvordan vi arbejder med influencer marketing her.
Vi håber, at dette har givet jer mod på at kaste jer ud i (mere) influencer marketing. Hvis der er noget, du er i tvivl om, eller hvis du vil have hjælp til at finde de rette influencere og få en sikker kontrakt, så ring endelig til Maria Gamarra på +45 30 26 03 08 eller skriv til mg@essencius.dk.
Vi har lavet en booklet, der indeholder tips og tricks samt de fire beslutninger, du skal tage, før du vælger en influencer til dit brand. Du kan bruge den, når du vil styrke din influencerstrategi og blive klogere på influencer marketing. Du bliver desuden tilmeldt vores nyhedsbrev, og får en forlomme på kommunikationsmarkedet.
© Copyright 2017 - 2022 | Essencius A/S | All Rights Reserved | Tlf. +45 70 26 44 22 | CVR. 30 19 81 66