Når du skriver en pressemeddelelse eller en historie til medierne, er det vigtigt, at den opfylder et eller flere af de fem nyhedskriterier. De er et journalistisk grundredskab, og er for journalister, hvad hammeren er for en tømrer: De fem nyhedskriterier er:
Der er fem nyhedskriterier, og de færreste historier i medierne arbejder med alle fem kriterier.
Væsentlighed: Din historie har grundlæggende betydning eller konsekvens for mange mennesker. Det kan handle om at skatten stiger næste år eller behandling af folkesygdomme.
Aktualitet: Historien eller emnet du skriver om, er oppe i tiden. Det debatteres, der tales og skrives om det. Aktualitet fokuserer på tidspunktet og konteksten, din historie kommer på. Så det kan være alt fra påskefrokost til valg af folketinget.
Identifikation: Din læser og målgruppe kan genkende sig selv i din historie – ’Det kunne være mig’ eller ’Bare det var mig’. Ex: Ni ud af ti danskere har prøvet en slankekur …’ .
Sensation: Historien har noget, der fascinerer eller chokerer læseren. ’Ældre afvist i modetøjsbutik – vil kun ha’ unge shoppere’ eller ’Danmarks første kassecykelløb’.
Konflikt: Artikler i medier indeholder ofte en konflikt. Det være modstridende synspunkter eller det kan være ’David mod Goliath’-problemer.
Du kan læse mere om, hvordan vi generelt arbejder med PR, herunder pressemeddelelser og medieomtale her.
Når du skriver en pressemeddelelse, er det vigtigt, at du holder dit budskab og formål for øje. Din pressemeddelelse skal ikke med vold og magt opfylde alle fem nyhedskriterier. Hvis den gør det, så vil din pressemeddelelse ’for meget’, budskabet bliver utydeligt og din medieomtale mudret.
De bedste PR-kampagner tager typisk udgangspunkt i tre af nyhedskriterierne. Du kan se vores bud på gode PR-kampagner fra 2019 her og hvilke nyhedskriterier, de opfylder.
Væsentligheds- og aktualitetskriteriet går ofte hånd i hånd. Tænk nøje over, om det du skriver, er aktuelt for andre end dig selv og din virksomhed. At du fx er færdig med årets påskedesign i januar, gør det ikke aktuelt for et dagblad på det tidspunkt. Men i slutningen af marts er påsken både aktuel og væsentlig. Også for et dagblads livsstilssektion.
Mange pressemeddelelser sendes til både nationale og regionale/lokale medier. Men der er forskel på, hvordan man skal vinkle alt efter, om det er til et nationalt eller lokalt medie. Regionalt og lokalt medie, er identifikation et stærkt virkemiddel – og det er det også for tabloidpressen. Med klar identifikation øger du dine chancer for, at medier vælger at arbejde videre med lige netop din pressemeddelelse og fører til medieomtale. Du kan skabe identifikation på to måder:
I vores kampagne ’Sæt pris På Brysterne’ spillede identifikation en væsentlig rolle. Kampagnen skabte megen medieomtale. Se den her.
Hvilke nyhedskriterier, der tjener din historie eller pressemeddelelse bedst afhænger af, hvad du skriver om. Der er derfor ikke en opskrift på, hvilke nyhedskriterier, der er bedst at anvende. Det er altid en afvejning af emnet, afsender og modtager. Du kan tjekke, hvordan vi kan hjælpe dig, ved at kaste et blik på vores services.
© Copyright 2017 - 2022 | Essencius A/S | All Rights Reserved | Tlf. +45 70 26 44 22 | CVR. 30 19 81 66