Bartender-kursus, morgengymnastik, gratis streaming, quiz eller omlægning af produktionsanlæg fra parfume og biler til håndsprit og respiratorer. Tiltagene er mange i disse uger, der ligger langt fra den hverdag, vi kender. Vi har set på, hvordan personligheder og virksomheder bruger krisen PR-mæssigt til at styrke deres omdømme og vise ansvar.
I disse dage og uger hvor alt, hvad vi kalder ”normal hverdag” er langt væk, tager virksomheder, kendte og influencere utallige initiativer for at bakke op om, at vi alle skal blive hjemme, være #sammenhverforsig eller #sammenalene og vinde krigen mod Covid-19.
På Instagram har influencere og kendte ansigter været hurtige til at indse situationens alvor. De bruger kravet om ’afstand, afstand, afstand’ til at gøre en forskel for de mange danskere, hvis hverdag er vendt på hovedet.
Et par eksempler: Ditte Julie Jensen og Jesper Søvndal bager med deres følgere, standupkomiker Melvin Kakooza laver morgengymnastik og quiz og Frida Hallqvist laver gratis yoga og hjemmetræning. Alt sammen live og digitalt for at støtte op om, at vi danskere er #sammenalene. De giver os mening, sjov og noget at tage os til, i disse specielle uger.
Et af de mere unikke tiltag er instruktør og fotograf Jonas Risvig, som i uge 12 (16. – 20. marts) ændrede sin Instagram-profil til en læringsplatform om kunst, skabertrang og kreativitet. Her har han hver dag live fra sin lejlighed mødtes digitalt med en række dygtige mennesker som Jada, Lukas Graham og Hella Joof. Alt sammen for at få flere unge i Danmark til at blive hjemme og være #sammenalene.
Aldrig før har myndigheder opfordret folk til at være digitalt sociale.
Det betyder ikke blot et skift fra aktiviteter og events til digital PR. Målet med PR har også ændret sig: PR skal ikke primært sælge i disse tider eller skabe en kortsigtet markedsgevinst. PR skal bygge omdømme. Det er det PR står for: Public Relations. Virksomheder og brands hjælper og bakker op om forbrugerne og myndighederne. Det giver en stærk profil på lang sigt. Det er ’good old school public relations’ der gælder nu. Og det udfoldes i mange kommunikationskanaler og både i ord, lyd og billeder.
Stærk PR gør nytte. Stærk PR hjælper. Stærk PR bakker op. PR handler jo i bund og grund om virksomheders og brands relationer til samfundet. I skrivende stund, bliver vi på Essencius rørt over, hvordan virksomheder, brands og borgere faktisk er i stand til at stå sammen. Hvordan vi hjælper hinanden til at blive hjemme, til at tage Coronavirus alvorligt og at gøre denne tid mere overkommelig. Og når Coronakrisen er ovre, hvad har brands så fået ud af det?
En dårligere økonomi? Ja! Men også et stærkere omdømme, der giver værdi i mange år fremefter. Et omdømme der stiller virksomheder stærkere og gør, at vi kan skabe fortællinger, andre gør til deres.
Public Relations har fået en renæssance – lad os holde fast i det. For det gør en forskel.
© Copyright 2017 - 2022 | Essencius A/S | All Rights Reserved | Tlf. +45 70 26 44 22 | CVR. 30 19 81 66