B2B PR og Storytelling: Tinder for køer! - Essencius

B2B PR OG STORYTELLING: TINDER FOR KØER!

PR

Vi har med stor misundelse, næsten ærefrygt, set på et britisk klasse-eksempel på kreativ storytelling. Og nej det handler ikke om Brexit. Det handler om B2B storytelling, marketing, køer og landbrug. Og om salg!

For storytelling og kreativ vinkling er mindst lige så vigtig i B2B-segmentet, som det er i B2C. B2B storytelling. 

’Tudder’ er navnet på en service, der populært sagt er ’Tinder for køer og tyre.’ Altså 'Tinder for cows'? Det er samtidig en af de kampagner, vi her på Essencius virkelig ville ønske, vi havde fået idéen til. Det har vi ikke, men fortællingen er simpelthen så god, at den skal deles. (Det er jo i bund og grund, det vi arbejder med 😊)

For nogen tid siden opsøger Hectare Agritech et engelsk kommunikationsbureau og beder om hjælp til en kommunikationskampagne, der kan gøre Hectare Agritech mere kendte og øge deres forretning på et særligt område.

Hectare Agritech ejer blandt andet sitet sellmylifestock.co.uk, men der var for lidt gang i forretningen. Hectare ville have mere og bedre dialog med landmænd online. Og de ville have dem til at anvende ’sellmylivestock’ og abonnere på servicen. Sellmylivestock er specialiseret i udbud af tyresæd. Og det er faktisk en kompliceret affære.

Hectare ville også gerne vise, at landbrug også handler om teknologi og data og er et moderne erhverv.

For at gøre en lang historie kort, så skabte et kreativt team en app, de kaldte for Tudder - Tinder for cows. Appen fungerer fuldstændig som Tinder - et swipe til venstre betyder kasseret, et swipe til højre betyder interessant. Et yderligere klik er den direkte vej til sellmylivestock og alle de tekniske data, en landmand har behov for, når den rette partner til Muhhhdonna skal findes.

Mærkedag brugt som strategisk redskab

Tudder blev lanceret op til Valentines dag – og den trak næsten uanede mængder af presseomtale. Godt 30 tv-indslag og +1000 presseomtaler, heraf mange i de førende fagmedier – men da også The Guardian, Reuters og Bloomberg.

Tudder-kampagnen er ikke bare er sjov og kreativ. I kampagneperioden er der 30 % øget trafik til SellMyLivestock – primært via appen – og 58 % flere registrede nye brugere sammenlignet med gennemsnittet af brugere de foregående 6 måneder.

Vi synes B2B storytelling kampagnen er tæt på genial. Den er super kreativ og den gør præcis det, som kunden og brandet bag har brug for. Den leverer opmærksomhed og skaffer flere kunder i butikken. Det er en modig kunde og brand owner, der har sagt 'Muuuuve on with that idea'!  Bureauet bag er: Octopus.

Kreativitet rammer også B2B-sjæle

I al beskedenhed har vi, sammen med vores kunder, også skabt flere kreative fortællinger, der har bragt brands i mål med deres udfordringer. På B2B-området gås der ofte meget direkte til stålet. Der er meget fokus på WHAT i kommunikationsindsatsen. Men indkøbere i B2B-området er jo også mennesker. De drives ligesom alle andre af ’reason why’ og kan lide at blive underholdt – på en relevant og værdiskabende måde.

Bliv klogere på hvad kreativ, strategisk PR, kan gøre for dit brand. Tjek Tudder eller tjek vores egne cases, og få inspiration til at skabe en historie omkring dit brand eller din sag. En historie der både har medie-appeal og kan bidrage til dit salg. B2B storytelling. 

Share This Article