Du får et smil på læben eller du føler dig set og hørt. Du tror på det, du ser og læser. En god PR-kampagne engagerer målgruppen – og så er den relevant for medierne. Vi har samlet tre bud på stærke PR-kampagner fra det sidste års tid.
Inden for kommunikation og branding har mange en drøm om at skabe eller købe en PR-kampagne, rydde forsiderne og få målgruppen virkelig engageret.
Det sker bare ikke så ofte. Af flere grunde. Vigtigst er nok, at kampagner med et væsentligt PR-ben skal:
’Elementært, min kære Watson’ – men det er ofte svært, når omsætningskrav, hyldeplads og ’single brand budgetter’ vejer tungere end langsigtet branding og opbygning af brand love.
Vi har samlet tre gode PR-kampagner, der har givet både meget og målrettet omtale samt engageret målgruppen. For hver af dem ser vi kort på deres metode og relevans, samt hvilke af de fem nyhedskriterier, de trækker på.
Vi håber, at de kan inspirere dig og din virksomhed til jeres næste gode PR-kampagne. Du kan læse mere om, hvilke PR-discipliner vi kan hjælpe med her.
Hvem: Det britiske make-up mærke Avon.
Hvad: PR, Influencer marketing, sociale medier og content marketing.
Hvorfor: Bottomline er det enkelt. Avon vil være flest kvinders førstevalg, når de køber make-up. Avons fokus er, at mange kvinder ikke føler sig repræsenteret i mediebilledet og føler et stort pres for at skulle se (medie)perfekt ud. Budskabet fra Avon er klart: Uanset hvem du er, så er du smuk. Og vi, Avon, er på din side.
Metode og relevans: Brandet går væk fra produktfordelene ved én bestemt mascara eller rouge og fokuserer i stedet på den rolle make-up spiller i vores liv. Kampagnen taler direkte ind i den generelle samfundstrend – diversitet. Avon stiller op med et ønske og krav om at vise og give plads til diversitet – bl.a. i form af, hvem vi ser i reklamer og kampagner for mode- og skønhedsbranchen. Kampagnen Stand4her blev lanceret lige op til Kvindernes Internationale Kampdag.
#Stand4her taler til vores følelser. Du kan identificere dig med casepersonerne, du får et smil på læben og den tapper ind i en samfundstrend, der betyder noget for mange i brandets målgruppe.
Resultat: De godt 100 omtaler som kampagnen gav, var alle positive. 70% havde Avon med i overskrift og manchet og 37% af omtalen var TV/Video-baseret.
Nyhedskriterier som kampagnen bygger på:
Hvem: Visit Faroe Islands.
Hvad: PR og sociale medier.
Hvorfor: Turismen på Færøerne er stigende og landet har brug for fortsat at tiltrække naturelskere. Rejsende søger dertil på grund af den smukke og uberørte natur. Derfor lukker Færøerne i to dage. De to dage er helliget vedligeholdelse og genopretning af naturen.
Metode og relevans: Det er populært at opleve autentiske samfund og uspoleret natur. Stilhed, originalitet, natur og kultur er hot. Dén tendens har Visit Faroe Islands udnyttet. Ved at lukke landet og spørge om hjælp til at vedligeholde landets natur, fik rejselystne verden over en unik mulighed for at opleve Færøerne og befolkningen tæt på. Kun 100 frivillige turister var i landet på ’lukkedagene’.
Denne gode PR-kampagne bygger på to veletablerede tendenser og det gode gamle ’scarcity’-princip – altså varer, goder eller oplevelser der er få af, har en oplevet høj værdi. De to tendenser kampagnen bygger på er bæredygtighed og frivillighed. Ren natur og ansvarlighed tæller højt på turismens trendbarometer. Og ift frivillighed, så udmønter vores stigende velstand, tiltagende mængde ferie og ekstremt høje grad af grundlæggende behovsdækning sig i, at flere ønsker at ’gøre noget godt’ og bidrage frivilligt.
Resultat: På fire dage meldte 3528 mennesker fra 25 forskellige lande sig som frivillige til Visit Faroe Island. Kun 100 fik lov at være frivillige. Dét gav i sig selv mængder af omtale i klassiske såvel som sociale medier. Men hele idéen om at ’lukke for turister’ drev værket. I alt resulterede kampagnen i 511 omtaler i hele verden. Meget positive og visuelt smukke omtaler, der gentog budskabet om Færøernes unikke natur og kultur.
Nyhedskriterier:
Hvem: National Geographic.
Hvad: Content Marketing, PR og sociale medier.
Hvorfor: National Geographic (NG) vil i bund og grund tiltrække abonnemter til både TV-kanalen og magasinet. Og samle donationer til indsatsen for at bevare dyrenes habitat. I årevis har NG fokuseret på naturens store kattedyr og hastigheden hvormed de udryddes.
Metode og relevans: Som PR-kampagne taler ’Missing Cat’ ind problematikken om udryddelse af dyreliv, artsfattigdom og naturbevarelse. Problematikker der matcher godt med den generelle miljø og klimatrend.
Fakta som at 90% af Afrikas løver er forsvundet over de sidste 75 år gør indtryk, men det er ikke nok.
I 2019 prøver NG derfor et helt nyt greb. De revitaliserer det alment kendte fænomen ”min kat er forsvundet”-plakaten. Via smukke og kæmpestore kridtbaserede kunstværker i London, Manchester og Bristol udformet præcis som ”min kat er forsvundet”-plakater fik både medier og forbrugere øjnene op for, at vores egne skridt og valg i hverdagen er medvirkende faktor til, at de store katte forsvinder. I takt med at folk gik på kunstværkerne, forsvandt de simpelthen. Og ved at bruge noget meget velkendt og hjemligt, fik dyrelivet i Afrika og Amazonas pludselig mere relevans for den enkelte forbruger hjemme i UK.
Resultat: Kampagnen blev en brølende succes og i tal blev det til 84 artikler, 25 TV- og radiointerviews samt en række internationale presseomtaler af kampagnen.
Nyhedskriterier:
© Copyright 2017 - 2022 | Essencius A/S | All Rights Reserved | Tlf. +45 70 26 44 22 | CVR. 30 19 81 66