Fire tips til bedre influencer markedsføring - Essencius

Fire tips til bedre influencer marketing

Markedsfører du dit brand i Rusland? 

Influencer marketing er et emne, mange ønsker at forstå. Det forstår vi godt, for influencere påvirker adfærd, ønsker og købsadfærd hos forbrugerne. Men ikke alle er gode til at navigere strategisk på influencer-markedet. Danske brandmidler siver til Rusland og ellers dygtige influencere performer dårligt. Vi giver dig fire tips, der optimerer dit arbejde med influencer marketing.

Vores opgave er at skabe fortællinger, der er så gode, at andre gør dem til deres. Det er kernen i sociale medier og i PR. Det gælder også i forhold til influencer marketing. Når vi positionerer et brand i forbrugernes bevidsthed, starter vi med den gode fortælling. Den fortælling, der giver værdi, indhold og oplevelser på en troværdig måde, og som mange vil dele. Vi finder influencere, der kan lide nøjagtig det, dit brand eller din sag tilbyder.

HVEM ER DEN BEDSTE ELLER DEN STØRSTE INFLUENCER?

Mange influencere har en stor følgerskare, fordi de poster godt indhold og virker ægte, gennemskuelige og troværdige for deres følgere. De går op i sundhed, i hudpleje, i miljø, i sport eller sneaks. Andre influencere har hurtigt fået store følgerskarer pga. stjernestatus på tv, i radio, i musik eller sport og er aktuelle eller underholdende.

En tredje gruppe har desværre fået store følgerskarer ved at købe følgere i Rusland og Brasilien. I mange tilfælde er over halvdelen af følgerskaren fra udlandet og har ikke relevans for din branding.

Men hvordan ved du, om en influencers følgere er købt, er fra udlandet eller om interaktionen med influencerens indhold er god eller dårlig?

HER ER FIRE TIPS, DER FORBEDRER EFFEKTEN AF DIN INVESTERING I INFLUENCER MARKETING:

1. Følg de influencere, du vil samarbejde med

Det handler om at kende influencernes dagsorden og temaer. Læs eller følg med, så du ved, om dit brand eller din sag matcher en influencers profil. Er der ikke et match, så lad være at bruge penge og energi dér. Det sænker dit brands troværdighed, bliver diktat frem for dialog og prisen bliver høj. Opbyg et netværk, og dyrk det – det betaler sig for dig og dit brand.

2. Afgør, om du vil betale eller ej

Meget indhold på influencer-kanaler er betalt indhold. Når du betaler, har du afgørende indflydelse på, hvad der postes, men du kan underminere værdien af eksponeringen ved at udøve din ret. Rigtige følgere er hos en influencer, fordi de kan lide dennes stil og tone. Stoler du på dit produkt eller din sag, og er din fortælling så god, at det giver reel værdi for influenceren? Hvis ja, så hold på pengene eller invester dem i værdiskabende oplevelser for influenceren. Ring til os og hør mere om vores influencer event for WEBER i Weber Academy eller læs om vores arbejde for FUZE-TEA.

3. Kræv indsigt i analyseredskaber

Bed som minimum om indsigt i influenceres Google Analytics, og forvent tilknytning til et influencer-redskab som fx. woomio. Så kan du objektivt se, hvordan interaktionen med det indhold, der postes om dit brand, klarer sig sammenlignet med andre posts. Du får præcis indsigt i, hvem følgerne er, hvilke lande de kommer fra, hvilke byer og hvilken alderssammensætning de har. Mange influencere har over 50 procent følgere fra lande som Rusland, Brasilien og Indonesien.

4. Se på performance frem for volumen

Sørg for at din kontrakt med en betalt influencer sætter fokus på to ting. Det skal være tydeligt, hvor mange posts/indslag, der skal leveres. Men det vigtigste er, hvilken interaktion der forventes med indholdet. Med en professionel relation og et godt bureau er den viden tilgængelig, så du kan sikre, at din brandinvestering er optimal.

Vil du have kompetent rådgivning om influencer marketing, så kontakt vores team  – giv et ring på 40 55 53 06, eller skriv til csl@essencius.dk. Læs også mere om hvordan du skaber succes med influencer marketing her.

Få hele guiden her!